3.3.4.2 Amulettek.
Amulett alatt olyan tárgyat kell érteni, mely állítólag automatikus
hatást vált ki, azaz pl. betegségektõl védi viselõjét, tûztõl védi a
házat, stb. Az amuletteket sokszor mágikus szertartás során készítik,
kérve a ``felsõbb hatalmak vagy erõk'' segítségét, de elvileg
tetszõleges tárgyból válhat amulett jellegû tárgy, ha tulajdonosa,
viselõje mágikus hatást tulajdonít neki és akként kezeli. (Például
manapság divatba jött bizonyos
kristályoknak
``pozitív kisugárzást''
tulajdonítani, különösen, ha megfelelõ ``szakember''
``magnetizálta''
vagy egyéb dolgot mûvelt vele.) Az amulettek sokszor tartalmaznak
okkult szimbólumokat
(kígyó,
sárkány,
ötágú csillag,
fordított kereszt),
bár a szimbólumok közt járatlan ember sokszor
nehezen
értelmezi ezeket. A védõ amulettek mellett a mágia használ olyan
tárgyakat is, melyeket ártalmas szándékkal hoznak létre és teszik a
károsítani szándékozott ember közelébe.
Fontos felhívni a figyelmet arra, hogy nem babonaságról van szó, amikor
egy-egy tárgyhoz szellemi természetû erõk kötõdését rendeljük. Negatív
példák erre az itt említett amulettek, pozitívak az Isten által megszentelt
ereklyék. Errõl késõbb, a 8.4. fejezetben a
. oldalon rövid összefoglalót adunk.
A kereszténység határozottan tanítja tehát azt, hogy lehetséges
szellemi erõk
kötõdése tárgyakhoz. Ezzel kapcsolatban egyik véglet sem
jó: nem szabad se lebecsülni, se túlbecsülni ezek jelentõségét. A
gyakorlati életben nagyon egyszerû elveket célszerû megvalósítani: ha
egy tárgyról nem tudjuk biztosan, hogy
szentség,
szentelmény vagy
ereklye,
vagy azt, hogy természettudományosan pontosan feltárt hatása
van a környezetre, de azt mondják róla, hogy ez megvéd valamitõl,
növeli az életenergiát, távol tartja a mágusok rontását, stb., akkor
azt tekintsük amulettnek és semmiképp ne tûrjük meg környezetünkben.
Ha bizonytalanok vagyunk, kérdezzünk meg hiteles keresztény életet
élõ, lehetõleg kellõ elméleti tudással rendelkezõ ismerõst,
lelkivezetõt, kérjünk Istentõl felvilágosítást az imában és ha még
ezután is bizonytalanok vagyunk, mellõzzük a tárgy használatát. Az
Egyház szolgálatain keresztül Isten olyan eszközöket ad kezünkbe,
melyek garantáltan jó hatásúak és erõsebbek minden amulettnél, mert
Isten adja hozzájuk az erõt. Elsõsorban a szentségekre, különösen az
Oltáriszentségre
gondolunk itt, de a szentelményekrõl, mint pl. a
szenteltvíz
sem szabad elfeledkeznünk. Nincs szükségünk tehát gyanús
tárgyak védelmére, csak ha nem bízunk Istenben és az általa adott
eszközökben.
Fontos megjegyezni, hogy az amulettek viselése terén igen sok keresztény
testvérünk felelõtlenül viselkedik. Sokan nyíltan használnak amulettet,
azzal a vélekedéssel, hogy ``Nem igazán hiszek benne, de hátha van jó
hatása.'' Ezzel rokon, és sajnos igen gyakori jelenség, ha valaki egy
közönséges tárgynak tulajdonít fizikai, kémiai hatásán túl mutató, keresztény
hit által nem megalapozott jelentést. Ezzel a
babonaság és a
bálványimádás
egy formáját ûzik valójában.
Több embernek van valamilyen ``szerencsét hozó tárgya'', ami ha nincs nála,
nem érzi magát biztonságban. Ez lehet a hagyományos
négylevelû lóhere,
egy
gyûrû, egy kis kép vagy játék állatfigura
(kabalaállat),
de lényegében
bármilyen tárgy kinevezhetõ ilyen ``saját gyártmányú amulettnek''. A szerzõk
egyike pl. ismert olyan egyetemista fiút, aki eredményesen tanult, de egy
bizonyos napszemüveget mindig magával vitt a vizsgákra a táskájában (nem is
vette fel, hisz nem volt rá szükség), és errõl nem volt hajlandó lemondani
még társai ugratása ellenére sem. Bár ez nem volt szigorú értelemben véve
amulett, mert senki nem helyezett rá szellemi kötõdést egy szertartás során,
biztos, hogy nem használt Istenhez fûzõdõ viszonyának.
Ilyen kabalatárggyá válhatnak még keresztény szimbólumok is, mint pl. egy
kereszt
vagy egy Mária-medál. Ezzel természetesen nem azt
mondjuk,
hogy ne hordjunk ilyeneket, mert hasznos, ha keresztény ember
keresztény szimbólumot
visel vagy helyez ki otthonában. Egyrészt ez
önmagát is emlékezteti, kihez kötötte az életét, másrészt jel és
hitvallás a környezetben élõ emberek irányában, és a Sátán fele is
jelzés értékû: ez az ember Jézusnak adta életét. Ilyen módon tehát egy
szimbólum hatalmat is képviselhet, amennyiben az Istenre utal. Ezeken
túli jelentõséget azonban nem szabad tárgyainknak tulajdonítani.
Kedves Olvasó! Kérünk, vizsgáld meg környezetedben és magadon levõ
tárgyaidhoz való viszonyodat. Van-e köztük gyanús, azaz olyan, amelyik
okkult helyrõl származik, vagy amelyen furcsa, érthetetlen szimbólumok
vannak? Ha van ilyen, és nem tudod egyértelmûen tisztázni eredetét és
jelentését, szabadulj meg tõle, még akkor is, ha állítólag jó hatása van. A
tárgyhoz esetleg kötõdõ szellemi erõk nem biztos, hogy annak megfelelõen
viselkednek, ahogy azt állítják róluk az emberek.
Van-e tárgyaid között valami, ami nélkül védtelennek éreznéd magadat, amit
nem tudsz otthon hagyni, ha elmész munkába, pedig nincs konkrétan szükség
rá? Gondold meg: Jézus maga van Veled a hétköznapok minden percében. Ennél
nagyobb védelem nem kell. Ha valami, mondjuk egy kereszt ezt juttatja
eszedbe, akkor viseld azt a tárgyat, de ha a konkrét tárgyhoz ragaszkodsz,
attól remélsz védelmet akkor Jézusba vetett bizalmad csökken. Ha a tárgy nem
gyanús önmagában, (pl. ha egy egyértelmûen keresztény szimbólum) akkor
megszabadulni nem muszáj tõle, de rendezd viszonyulásodat hozzá. Ehhez
hozzásegíthet, ha hiteles életû, elkötelezett keresztény ismerõsöddel
megbeszéled a témát, és ha próbaképp néhány napig mellõzöd az adott tárgy
használatát.