|
6.1 Közös vonások [4,4]
Az alábbiakban felsorolunk néhány fõ jellemzõt és alapgondolatot,
melyek az áltudományokban rendszeresen felbukkannak. Természetesen
ezen gondolatok nem ennyire tisztán kerülnek kifejtésre a legtöbb
esetben, de alapos odafigyeléssel felismerhetõk.
- ``Ami régi, az igaz.''
Sok áltudományban felbukkan az a szemlélet, miszerint amit több ezer
éven keresztül elfogadott az emberiség egy jelentõs hányada, az
feltétlenül igaz, mert ``több évezredes tapasztalat áll mögötte''.
Különösen szeretik ezt mondani az
asztrológia
hívei, a
klasszikus okkult,
ezoterikus ``tudományok'' követõi, de még az
UFO-hívõk
is
perdöntõ bizonyítékként kezelnek minden régi rajzot, melyen idegen
lénynek vagy repülõ tárgynak tûnõ alakot vélnek felfedezni.
Természetesen ezt az alapelvet nem kell elfogadni. Ugyan tisztelni
kell a régebbi korok tudományos eredményeit, de fel kell ismerni,
melyeket haladta túl az idõ. Önmagában az, hogy valamit sok ember
hisz, vagy hosszú ideig tartotta magát, nem igazolja valóságtartalmát.
Másrészrõl azt is figyelembe kell venni, hogy a valódi tudományok
ugyanolyan régiek, mint a téveszmék. Például a csillagjóslás nem
nevezhetõ régebbinek a
csillagászatnál,
hanem annak egy rég megcáfolt,
és mára teljesen különvált vadhajtása. Amikor tehát azt mondja valaki,
hogy az asztrológia mellett 5000 év tapasztalata szól, akkor mellé
lehet tenni, hogy a csillagászat ugyanolyan régi. És ez az ugyanolyan
régi csillagászat számtalan esetben cáfolhatatlanul bizonyította
helyességét (pl. mesterséges holdak pályaszámítása centiméter
pontossággal), de a csillagjóslásról azt állítja, hogy alapjaiban
téves. Az azonos korú csillagászat és csillagjóslás tehát ellentmond
egymásnak. Csak koruk nem jelenti tehát igazságuk értékét.
- ``A modern tudomány eszközei
tévedhetetlenek.''
Gyakran felbukkanó érv ez is, pedig nyilvánvalóan hamis. Csak azért, mert
egy mûszert mondjuk ``a NASA szakemberei készítették a legkorszerûbb
eredmények felhasználásával'', még nem lesz tévedhetetlen a mûszer, és
még inkább nem válik tévedhetetlenné a mérési adatok értelmezõje. Másik
példa: a modern pszichológia és pszichiátria szívesen alkalmazza a
hipnózist
diagnózis felállítására és gyógyításra. Azért, mert ez viszonylag új
módszer, és néhány területen jól alkalmazható, nem biztos, hogy mindig
tévedhetetlen. (Például olyankor, amikor állítólagos
elõzõ életekrõl
számolnak be az emberek hipnózis alatt.)
- ``A hivatalos tudósok
letagadják a nekik nem tetszõ eredményeket.''
Bár elvileg nem zárható ki, hogy egy-egy tudománnyal foglalkozó ember
szakmai elfogultság vagy személyes okok miatt az igazság eltusolásán
munkálkodjon, egy egész tudományágat átfogó összeesküvés, mely egy
szakterület összes kutatóját érinti teljesen irreális. Egy általános
``fizikus-összeesküvést'' nem lehetne titokban szervezni és mûködtetni.
Ezeket az érveket inkább a sértõdöttség hozza fel az áltudományok
mûvelõiben, illetve az a szándék, hogy ez által a többi szakember
hitelét lerombolja az emberek elõtt, mert a szakmai vitában megfelelõ
érveket nem tud felhozni.
- ``A tények és bizonyítékok
válogatásakor
csak azokat tekintjük
hitelesnek,
melyek összhangban vannak az igazolni kívánt
elmélettel.''
Ezt az elvet igen fontos megismerni, mert nagyon jellemzõ az
áltudományokra, és néha jól sikerül álcázni ennek hamisságát. A helyes
hozzáállás ugyanis az, hogy egy adott tárgykörbõl való összes
tényt, bizonyítékot, dokumentumot figyelembe kell venni egy elmélet
helyességének megítélésekor. Természetesen szabad a tények,
dokumentumok hitelességét vizsgálni, és ez alapján némelyet hamisnak
minõsíteni, de ezt csak nagyon körültekintõen szabad megtenni, és a
megítélés kritériuma nem lehet az, hogy hogyan viszonyul a tény a
bizonyítani kívánt elmélethez. Sok áltudós egyszerûen kimazsoláz a
rendelkezésére álló rengeteg tény közül néhány neki megfelelõt, azokat
pedig, melyek elmélete ellen szólnának indoklás nélkül elveti, és így
természetesen akármilyen téveszméhez hatásosnak tûnõ bizonyítékokat gyárt.
Ennek tipikus tünete, ha valaki pl. egy régi iratból egy-egy kiragadott
mondatra elméletet alapoz, miközben az irat többi része ellentétes ezzel az
elmélettel. Az áltudomány ilyenkor az irat többi részét hamisnak, késõbbi
betoldásnak, rossz fordításnak minõsíti anélkül, hogy ezt ténylegesen
bizonyítaná. Ezen gondolkozásmód mögött lényegében az húzódik meg, hogy az
igazolni kívánt elmélet válik a kiválogatás alapjává. Így természetesen
minden igaznak elfogadott tény az elméletet fogja alátámasztani. De ez
az egész eljárás csak a megalapozatlan önigazolás egy nehezebben
felismerhetõ módja.
- ``Ha egy elmélet alkalmas a jelen pillanatban ismert tények
megmagyarázására, azt tökéletesnek jelenthetjük ki.''
Bár az, hogy egy elmélet segítségével megmagyarázhatjuk egy adott
témakörben a vizsgálat idõpontjáig tapasztalható dolgokat fontos és
szükséges dolog, de valójában nem elegendõ. Igazán hitelessé az tesz
egy elméletet, ha elõre is helyesen megmondja a történéseket.
Például
Newton
mechanikájának
igazságát nem az bizonyítja a legjobban, hogy
megmagyarázta a
bolygók mozgását,
hanem hogy olyan gépek mûködése is
megtervezhetõ felhasználásukkal, amilyet még senki nem épített meg
ténylegesen, és eddig minden esetben úgy mûködtek a gépek, ahogy a mechanika
törvényei elõre megmondták. Ezen a ``vizsgán'' nem megy át sok
áltudomány, mint pl. a
Nostradamus
jóslataival foglalkozó könyvek tömege.
Érdekes módon, utólag minden tényt bele tudnak magyarázni Nostradamus
zagyva, keverék nyelven, félig érthetetlenül írt szövegébe, de elõre
nem tudnak belõle jósolni. Például egy 1995-ös Nostradamus-könyv ír arról,
hogy itt és itt benne van a jóslatokban a Szovjetúnió bukása, de ha ez így
van, akkor ezt miért nem ismerték fel már 1980-ban a ``szakértõk''? Ha pedig
olyan érthetetlen a szöveg, hogy csak utólag lehet felismerni dolgokat,
akkor nem ér semmit. Az említett könyv megpróbált jóslatokat is tenni a
kiadás pillanatában még jövõnek számító eseményekre, de ezek nem váltak be.
(Megjósolta pl. a Pápa közeli, azaz 1998-ig bekövetkezõ halálát, de
Istennek hála, 2002-ben még köztünk van II. János Pál, jóval túlhaladva a
Nostradamus által állítólag neki jósolt idõt.)
A magyar csillagjóslás egyik fõ alakja,
Baktay Ervin
kitér az elõl a kihívás
elõl, hogy pusztán a
horoszkóp
alapján mondja meg a személy nemét. Pedig ez
frappánsan bizonyíthatná a csillagjóslás objektivitását. Errõl a
következõket írja:
A válasz egyértelmû: ez által az asztrológust olyan objektív tény
felismerésére lehetne kényszeríteni, mellyel õ nem rendelkezik, és nem
utólag illeszti magyarázatát az általa ismert dolgokra. Erre azonban egy
``fõ asztrológus'' nem mer vállalkozni, helyette idegesen letökfilkózza az
objektív bizonyítékokat követelõket.
| |