|
3.3.3 Jövendõmondás [5,5]
Ebben a részben ``jövendõmondás'' alatt a jövõ megismerésének
okkult módjait értjük. A jövõ fürkészésének ugyanis vannak a
kereszténység szempontjából megengedett módjai is. Egyrészt Isten
által adott
természetes képességeinket,
eszünket felhasználva
kísérletet tehetünk a jövõ eseményeinek elõre látására. Erre
szükségünk is van, hisz mindenféle tervezés ezen alapul. Pl. a
természet megismerése lehetõvé teszi, hogy megmondjuk, hol lesznek a
bolygók tíz vagy száz év múlva, kiszámolhatjuk, hogyan fog mûködni egy
gép, melyet csak késõbb építenek meg, a mindennapi életben vett
jártasságunk segítségével kisebb-nagyobb pontossággal meg tudjuk
mondani, mit csinálunk holnap ugyanebben az idõben vagy mi történik
egészségünkkel, ha úgy döntünk, hogy nem szokunk le a dohányzásról.
Isten is felvillanthat egy-egy dolgot elõttünk a jövõvel kapcsolatosan, ha
ezt Õ jónak látja. Ez megtörténhet bármelyikünkkel is olyan ügyekben, melyek
valamiért fontosak nekünk.
Imában
megmondhatja nekünk Isten pl. azt, hogy
egy betegség el fog múlni, ezért legyünk nyugodtak. Ezen kívül Isten egy
nagyobb embercsoportnak vagy akár az egész világnak szólóan
kinyilatkoztathat a jövõre vonatkozó dolgokat. Ezt meg is tette pl. amikor
az Ószövetség
prófétái
elõre jövendöltek Jézusról, de az Újszövetség
is említ keresztény próféciákat, mint pl.:
Ugyanez az Agabusz próféta Pál elfogatását is megjövendöli
(ApCsel 21,10-14 ), de nem saját erejébõl, hanem a Szentlélek
sugallatára.
Ebben a fejezetben tehát nem a jövõ természetes ésszel való felmérésérõl,
nem is az Istentõl kapott próféciákról, hanem az okkult, azaz ezeken
kívül esõ módszerekrõl írunk, és a szokásos szóhasználatot követve ezeket
nevezzük ``jövendõmondásnak''.
Világosan foglal állást a Szentírás a nem keresztény jövendölésekkel
kapcsolatban:
 |
|
 |
|
Ha próféta vagy álomlátó támad körödben, s jelt mutat vagy csodát tesz
elõtted, és a jel vagy csoda, amelyet mutat, megvalósul, közben azonban azt
mondja: kövessünk más isteneket - olyanokat, akiket nem ismersz -, s
imádjuk õket!, ne hallgass az ilyen próféta vagy álomlátó szavára. Mert az
Úr, a te Istened próbára fog tenni, hogy megtudja: csakugyan szívetek,
lelketek mélyébõl szeretitek-e az Urat, a ti Isteneteket.
Az Urat, a ti Isteneteket kövessétek, õt féljétek, parancsait tartsátok meg,
az õ szavára hallgassatok, õt imádjátok és õhozzá ragaszkodjatok!
|
|
|
|
|
Lehetséges tehát, hogy
hamis próféta
beteljesülõ jövendölést mondjon, de ez
önmagában nem igazolja. Csak akkor szabad követni, ha hitünkkel összhangban
van minden egyéb dolga (tanítása, cselekedetei, élete) is, így
meggyõzõdhetünk arról, hogy Istentõl jött a jövendölés. Néhányan ezt szokták
ellene vetni: ``Nem mindegy, kitõl van a jövendölés, ha egyszer igaz?'' A
válasz egyértelmû: ``Nem!'' A Sátán az igazságot is felhasználhatja
zavarkeltésre
vagy az iránta való bizalom felkeltésére, hogy majd késõbb
észrevétlenül csúsztathasson, hazudhasson. (Lásd korábban az
ApCsel 16,16-18 igerésszel kapcsolatban mondottakat a
. oldalon.)
A jövendõmondás kevésbé veszélyesnek tûnhet, mint az elõzõ részben
tárgyalt szellemidézés. Ennek megfelelõen még a felületes keresztények
között is ritka, hogy spiritiszta szeánszra járnának, viszont sokan
böngészik a
horoszkópokat,
néhányan jósnõhöz vagy népi jósmódokhoz
fordulnak, mert úgy gondolják, ez összeegyeztethetõ keresztény
hitükkel.
A valóságban azonban a jövendõmondási technikák vagy az emberi tudatlanságra
és hiszékenységre alapoznak, vagy pedig (rejtetten) a szellemvilágtól kérnek
segítséget. Mindkét eset olyan, hogy nem fér össze a kereszténységgel.
Amennyiben a jövendõmondás csak
csalás,
akkor sincs jó hatással, nem
nevezhetõ ``ártatlan játszadozásnak''. Egyrészrõl a jövõ megfejtésére szánt
idõ, pénz és figyelem sokkal jobb dolgokra lenne fordítható, így a mulasztás
és a lehetõségek nem jó felhasználása mindenképpen fennáll. Ennél rosszabb
azonban az az állapot, amit a jövõt megfejteni szándékozó lelkület teremt,
hisz a tiltott jövendõmondáshoz való fordulás alapvetõen az Istenbe
vetett bizalom hiányából fakad és azt erõsíti. Ugyanis, mint fentebb
írtuk, Isten nem hagy minket teljes tudatlanságban a jövõvel
kapcsolatosan. Amit viszont elrejt elõlünk, mert sem eszünkkel sem
Istentõl magától nem tudhatjuk meg, az biztos olyan, hogy jobb, ha nem
tudunk róla. Ebbe a keresztény embernek bele kell törõdnie, bizalommal
Isten kezébe helyezve a jövõt. Jézus kifejezetten biztat erre Máté
evangéliumában:
Okkult jövendöléseket elfogadni azt a veszélyt is magában hordozza,
hogy a jóslat befolyásolja az ember cselekedeteit és meg akar felelni
a jövendölésnek, ami zavart okoz. Több esetet jegyeztek fel, amikor
valaki csak azért lett öngyilkos, mert egy jóslás által mondott
idõpont közelgett, amikor nehézség, próbatétel vagy halál várt volna
rá a jóslás szerint. Ekkor már teljesen mindegy, hogy a jóslást tevõ
személy nem is vette komolyan a jóslatot, csak csalással akart pénzhez
jutni, a kár már bekövetkezett. Kevésbé súlyos, de reális eset lehet a
következõ: Egy fiatalembernek megjövendöli egy jósnõ, hogy két éven
belül megházasodik és boldog lesz. Amennyiben ezt a fiatalember félig
komolyan veszi, az befolyásolja párkeresésében, és mindenképp meg akar
nõsülni két éven belül. Ez a feltétlen házasságkötési kényszer viszont
elhamarkodott döntéshez vezetheti õt. Amennyiben ennyire nem veszi
komolyan a jóslatot, és nem házasodik meg ``határidõre'', akkor
késõbbi házasságban egy nehezebb idõszakban eszébe juthat az eset, és
azt gondolhatja, hogy ott rontotta el az egészet, hogy nem hallgatott
a jósnõre és nem házasodott meg gyorsabban, esetleg valaki mással.
Ilyen gondolatok megmérgezhetik feleségéhez fûzõdõ kapcsolatát.
Beszélni kell arról is, hogy az igazi jövendõmondó emberek és jósnõk
valójában a szellemvilággal veszik fel a kapcsolatot és ez akár
beteljesülõ jövendölésekhez is vezetheti õket. Ezt a jóslást ``magas
szinten'' végzõ emberek el is ismerik, azaz bevallják, hogy a
kártyavetés,
horoszkóp,
ólomöntés,
tenyérjóslás
stb. önmagában nem
elegendõ, hanem magasabb hatalmaktól kapnak segítséget. Számtalan
jövendõmondó módszer alapul azon, hogy véletlenszerû alakzatokat bámul
a jós és senki más nem tudja értelmezni az alakokat csak õ maga, mert
õneki ``felsõbb helyrõl'' megadatott ez a képesség. Ez az eset
nyilvánvalóan fennáll az ólomöntésnél, madarak repülési alakzataiból
vagy állati belsõségekbõl való jóslásnál, de az ``igazi''
csillagjóslásnál is ez a helyzet, ahogy késõbb ezt kifejtjük.
Nincsenek ugyanis fix szabályok, melyeket le lehetne egyszer s
mindenkorra írni, csak útmutató tanácsok, és a jóslás minõsége a jós
személyén múlik, hogyan tudja értelmezni a jeleket. Ha viszont a jós a
szellemvilág segítségével jövendöl, az ugyanazokat a veszélyeket
hordozza, mint a spiritizmus egyéb formái, melyekrõl az elõzõ
fejezetben szóltunk.
| |