|
3.3.2 Szellemidézés, spiritizmus [5,5]
A szellemidézéssel foglalkozó emberek azt állítják: bizonyos gyakorlatok
elvégzésével a
szellemvilág
egyes tagjait tudják megkérdezni, és ez által
jutnak számukra fontos információkhoz pl. a jövõre vonatkozóan.
Az elvégzendõ gyakorlatok igen sokfélék lehetnek. Egy részük különféle
segédeszközöket
használ, melyeket gondosan kell elkészíteni és
kezelni. Ilyen lehet pl. egy
megfelelõ
asztal, melyre a résztvevõk
kezüket helyezik és az asztal bizonyos billegése által jönnek az
üzenetek
(asztaltáncoltatás)
vagy egy
inga,
melynek lengései jeleznek
valamit. Közös ezekben az eszközökben, hogy mindegyiket igen
kis erõk
mozgásra bírják, így egyrészt fennállhat a
csalás
(akár a nem tudatos önámítás) lehetõsége is, de inkább azért van szükség
ezekre az
eszközökre, mert csatornát teremtenek a szellemi és az anyagvilág
között: a szellemi lény kis hatását erõsítik fel jól érzékelhetõ
szintre. Normál körülmények között ugyanis a szellemi lények egyáltalán
nem, vagy csak nagyon kismértékben hatnak az anyagra, de ha pl. egy
billegõ asztal körüli emberek szellemileg kitárulkoznak, az õ
kézremegésük kicsi befolyásolásával már billegésre késztethetõ az
asztal, és így jól felismerhetõek lesznek az üzenetek. Maguk az
emberek esetleg észre sem veszik, hogy valójában az õ kezük okozza a
mozgást, mert amikor várakozó lelkülettel odaültek az asztalhoz és
elfogadták, hogy itt szellemek fognak válaszolni nekik, kaput
nyitottak arra, hogy õket a szellemvilág befolyása alá vonja és kezük
remegését már nem az õ tudatuk vezérli. Ilyenkor döbbenten (és sajnos
örömmel) tapasztalják, hogy ``Mozog az asztal, pedig nem is mi
mozgatjuk!''
Természetesen nem állítjuk, hogy minden esetben biztosan ez történik, de
annyi bizonyos: a kis erõhatásra elmozduló tárgyak szinte minden esetben
szükségesek a kezdõ spiritisztáknak, mert másképp nem hat rájuk a
szellemvilág. A csalásokat leszámítva erre nyilván azért van szükség, mert
másképp észrevehetetlen lenne a szellemlények hatása.
A ``haladó'' szellemidézõknél, ``médiumoknál'' más a helyzet. Nekik már
nincs feltétlen szükségük segédeszközre, legfeljebb az összejövetel
(``szeánsz'')
elején, hogy ráhangolódjanak a szellemvilágra. Ez a
ráhangolódás is sokféleképp történhet: lehet az elõbb említett
asztaltáncoltatás,
varázsszavak elmondása,
zene vagy
fényhatások
megtapasztalása,
kábítószerfogyasztás,
rituális tánc
(pl. a
sámánoknál).
A ráhangolódás után a
médium
közvetlen csatornája, szócsöve lesz
``valakinek'', aki válaszolgat a szellemvilágból. Ezek a válaszok lehetnek
szóbeliek, ekkor a médiummal közvetlenül lehet beszélgetni, és õ a
``szellem'' nevében válaszolgat, de lehetnek egyéb jelenségek is, mint pl. csak egy adott médium jelenlétében jelentkezõ
kopogó hang.
Az is elõfordul,
hogy a médium ún.
automatikus írással
rögzíti a szellemvilágból érkezõ
üzeneteket, azaz csak írja, amit ``diktálnak'' neki, sokszor félig
öntudatlan állapotban, azaz írás közben maga sem tudja mit ír, csak ha
utólag elolvassa.
Megjegyzendõ, hogy a médiumok estében komolyan fennáll a tudatos
csalás
lehetõsége, mivel a sok pénzhez juthatnak ``produkciójukkal''. A múlt
században pl. élt egy lány testvérpár, akik híres médiumok voltak, mert
jelenlétükben minden alkalommal
``kopogtató szellemek''
válaszolgattak.
Sokan vizsgálták is a jelenséget, és semmiféle magyarázatot nem láttak
(pl. nem volt mozdítható fadarab vagy egyéb, kopogásra alkalmas
eszköz az asztal alján). Sok évnyi tevékenység után azonban maguk a
médiumok ismerték be: kis koruk óta gyakorolták a lábujjal kopogást,
amiben igen megerõsödött a nagy lábujjuk, és ezzel tudtak kopogni
anélkül, hogy testük más része egy kicsit is megmozdult volna. Bár
ebben az esetben csalásról volt szó, tevékenységük így is elég káros
volt: egyrészt az emberek becsapásával szereztek pénzt és hírnevet
maguknak, másrészt sokakat vittek a spiritizmus irányába, és
feltehetõen sok ember részben az õ hatásukra került spiritiszta
körökbe, ahol azután valóban szellemlényekkel vette fel a kapcsolatot.
A médiumok nagy része azonban azt vallja: valóban a
szellemvilággal
áll
kapcsolatban, és bizonyos esetekben olyan információkat mondanak el,
melyeket emberi ésszel nem tudhattak meg sehonnan sem. (Elveszett tárgyak
helye, jövõbeli események, stb.) A kereszténység álláspontja is az, hogy
lehetséges szellemlényekkel felvenni a kapcsolatot, de ez nem megengedett.
(Lásd a 3.1. és 3.2. fejezeteket a
. oldaltól kezdõdõen.)
A spiritizmus hívei megkísérelnek
kereszténynek tûnõ
elemeket is belevinni
tanításukba, például szeretik megemlíteni, hogy a Szentírásban is le van
írva egy konkrét
halottidézési
eset. Ez azonban csak zavarkeltés. Valóban
található egy ilyen rész a Szentírásban, méghozzá
Sámuel elsõ könyvének 28. fejezetében (1Sám 28,1-25 , terjedelme miatt nem közöljük itt), de
ha elolvassuk ezt, csak megerõsödik bennünk, hogy nincs értelme
halottidézéséhez fordulni. Hiszen ki fordul itt ehhez az eszközhöz? Az a Saul,
akit Isten a választott nép elsõ királyává tett, de bûnei eltávolították
Istentõl. Amíg Istennek tetszõ módon élt, bátran legyõzte az ellenséges
seregeket még nagy túlerejüktõl sem ijedt meg, most azonban rettegve vár egy
csatát. Mivel az Úr, akinek korábban nem fogadta meg szavát, nem segít neki
tanáccsal, halottidézõhöz fordul. A szeánszon kapott hír igaznak bizonyul,
de Saul nem ér vele semmit, csak
félelme
fokozódik, és másnap meg is hal a
csatában. Íme a tipikus példa: a rossz lelkiismeretû ember, aki fél a
jövõtõl és elégedetlen azzal, amit az Úrtól kap, a spiritizmushoz fordul
segítségért, de csak rettegése nõ és Istentõl elszakadt állapotban fejezi be
életét másnap.
Másik zavarkeltési mód, hogy némelyek azt állítják: õk nem idéznek meg
gonosz szellemeket, csak jókat, sõt, halott szenteket vagy egyenesen Jézust.
Ekkor hivatkozni szoktak arra is, hogy Jézus egyszer Mózessel és Illéssel
beszélgetett (Mt 17,1-8 ), vagy a kereszténység kétezer éve alatt
számtalanszor bekövetkezett
``jelenésekre'',
amikor Jézus,
szûz Mária vagy
más szentek jelentek meg valakinek és hiteles információkat adtak át. Elég
azonban megnézni a
``megidézés''
és ``jelenés'' szavak közti különbséget,
hogy lássuk: nem azonos dologról van szó. A megidézésekor az ember, a médium
a cselekvõ fél, aki kezdeményezi a kapcsolatot, a jelenéskor pedig a
megjelenõ személy kezdeményez. Nem fogadhatjuk el, hogy Jézust vagy
valamelyik szentet bizonyos gyakorlatok elvégzésével ``elõ lehet rángatni'',
kényszeríteni lehet a megjelenésre. A Szentírás több helyen biztat arra,
hogy kérdéseinkkel és kéréseinkkel bátran forduljunk Istenhez, és mi magunk
(az irat szerzõi) is tanúsíthatjuk, hogy az ima csendjében sokszor válaszol
is Isten az õhozzá fordulónak. Ez azonban nem mindig történik meg, Istent
nem tudjuk kényszeríteni a válaszadásra, különösen nem arra, hogy jelenjen
meg nekünk Jézus vagy mondjuk szent Antal. Aki azt állítja, hogy a szellemek
megidézésére használt technikákból merítve olyan gyakorlatokat dolgozott ki,
mellyel érzékelhetõ válaszra készteti Istent vagy valamely halott szentet,
biztosan hatalmas tévedésben van.
Valójában veszélyesen
elbizakodottak
azok az emberek, akik azt hiszik,
uralmuk van a szellemvilág felett, és azt idéznek meg, akit akarnak. Hisz ez
irányban nincs természetes érzékszervünk és az isteni kinyilatkoztatás sem
ad támpontokat. (Pontosabban ad: azt, hogy ez az egész terület
elkerülendõ.) Érdemes most újra elolvasni a Katekizmus állásfoglalását
( . oldal, 3.2. fejezet),
amibõl itt csak egy mondatot írunk le újra: ``A mágia és a varázslás
valamennyi fajtája, melyek által úgy tesznek, mintha hatalmuk
lenne az okkult hatalmak fölött, mintha szolgálatukra tudnák
kényszeríteni õket és természetfölötti hatalomhoz jutnának általa
felebarátjuk fölött - még ha az egészségét akarnák is visszaadni -,
súlyosan ellenkeznek a vallásosság erényével.''
Szent Pál világosan figyelmeztet arra, hogy a
Sátán
igyekszik becsapni az
embereket, másként feltûnve az emberek elõtt, mint igazi valója:
Végezetül még egy fontos dolgot kell megemlíteni. A
médiumokat
a
szellemvilággal
való érintkezés az esetek többségében nagyon kifárasztja, a
résztvevõkön sokszor az értelmetlen
félelem
és
depresszió
uralkodik el,
esetleg nem is feltétlenül a szeánszon, hanem utána. Elõbbirõl a spiritiszta
könyvek egyértelmûen beszámolnak, utóbbira pedig saját ismeretségi körünkbõl
is tudunk példát mondani.
Egy magyar fõiskolán néhány diák és tanár
spiritiszta kört alakított, javarészt a puszta kíváncsiságtól vezérelve. A
szeánszok
asztaltáncoltatással
kezdõdtek, majd amikor ebben
gyakorlatot
szereztek, kérték a szellemlényeket, lépjenek be valamelyikükbe, hogy az
médiummá váljon. Ez meg is történt, és ezután az egyik tagon (aki
személyesen ismert közösségünkbõl valaki) depresszió és szinte állandó
félelem uralkodott el, pl. csak felkapcsolt lámpa mellett tudott aludni,
mert a sötétségtõl rettegett. Ez tipikus történet, több hasonló
van részletesebben leírva pl. Gál Péter atya könyvében. (Lásd az
irodalomjegyzéket.) Mindezek a dolgok egyértelmûen mutatják, hogy a
spiritiszta szeánszokon miféle erõk mûködnek, így valóban kerülendõ
mindenféle szellemidézés.
Kedves Olvasó! Semmilyen körülmények közt ne vegyél részt spiritiszta
összejövetelen, még akkor sem, ha hagynák a szervezõk, hogy meghúzódj a
háttérben és csak figyelj! A Szentírás és a
Katolikus Egyház
tanítása
egyaránt a leghatározottabban tiltja ezt, mert meg akar védeni a rossz
szellemi befolyástól. Semmi olyat nem lehet megtudni egy szeánszon, amire
szükséged lenne hogy tudd, csak veszélynek teszed ki magadat. Ha kérdésed
van bármivel kapcsolatban, és a választ nem találod meg önmagad,
imában felteheted Istennek vagy megkereshetsz nagyobb tudású
keresztény embereket, megpróbálhatsz hiteles keresztény könyvekben
utánaolvasni. Sok kipróbált, biztos forrásra támaszkodhatsz tehát.
Nincs szükség arra, hogy veszélynek tedd ki magad felesleges
kíváncsiskodással.
| |