|
4.2.2 Reiki [4,3]
A reiki mozgalmat egy japán ember,
Usui mester
alapította, aki a
XIX. század
vége felé kutatni kezdte, hogyan tehetne õ is olyan csodákat, mint Jézus.
Meglepõ módon
Tibetbe
ment és ott többféle keleti vallású kolostorban
töltött éveket, amelynek végén - állítása szerint - megkapta a
``Reikit'',
azaz teljes kapcsolatba lépett egy szerinte mindenütt jelenlevõ
energiaárammal.
Ezt adta õ késõbb tovább, és a reiki különbözõ ágai azóta is
különféle szintû
beavatásokon
keresztül erre hivatkozva adnak át valamit a
tanítványoknak.
Már az eddig elmondottak is elfogadhatatlanok a hívõ keresztény számára. A
kereszténység szerint ugyan a
Szentlélek
adhat, és ad is különbözõ
adományokat,
akár rendkívülieket is, mint pl. a gyógyítás karizmája,
ezeket
azonban nem lehet kiérdemelni, ``kimeditálni'', hanem ingyenes kegyelmi
ajándékként lehet megkapni õket.
A Lélek tehát tetszése szerint osztja adományait, nem az elvégzett
meditációk vagy a különféle fokozatú mesterektõl elnyert beavatások
szerint.
Különösen gyanús, hogy a beavatásokhoz vezetõ tanfolyamokért komoly
összegeket kell fizetni. Amikor Jézus tanítványait elküldi az emberekhez,
ezt mondja:
Az a lelkület, ami szerint pénzért hozzájuthat az ember a beavatás magasabb
fokozatához a Szentírás szerint Istennek nem tetszik. Egy
Simon
nevû ember,
aki okkult praktikákat ûzött megtérése elõtt megpróbálkozott pénzért
megszerezni azt a ``beavatást'', ami képessé tenné õt a Szentlélek
továbbadására:
 |
|
 |
|
Amikor Simon látta, hogy az apostolok kézrátétellel közvetítik a
Szentlelket, pénzt ajánlott fel nekik:
"Adjatok nekem is olyan hatalmat - mondta -, hogy akire csak ráteszem a
kezem, megkapja a Szentlelket."
Péter elutasította: "Vesszen el a pénzed veled együtt, mert azt hitted, hogy
az Isten ajándékát pénzen meg lehet venni. Semmi részed benne és semmi
közöd hozzá, mert szíved nem tiszta az Isten elõtt. Térj meg hát
gonoszságodból, és kérd az Istent, hogy bocsássa meg szíved szándékát! Úgy
látom, elöntött a keserû epe, és fogva tart a gonoszság."
|
|
|
|
|
Egy reikis mester ilyenkor azt mondaná Simon mágusnak: ``Gyere el a
tanfolyamomra, és majd elnyered ezt a beavatást is. Mellesleg: a tanfolyam
itt és itt lesz, és ennyibe kerül.''
Természetesen a keresztény egyházak is gyûjtenek adományt híveiktõl, hisz az
épületeket fenn kell tartani, a fõállásban az Egyháznak szolgáló embereknek
élni kell valamibõl, de a beavatási jellegû szertartások (keresztség,
bérmálás) és azok, melyek az Istennel való kapcsolat alapvetõ eszközei
(gyónás, áldozás) még akkor is ingyenesek voltak, amikor egy-egy idõszakra
elharapózott az anyagias szemlélet az Egyházban.
Ennél azonban sokkal veszélyesebb az, amit a reiki-tanfolyamokon tanítanak.
Ezek közül itt csak a leglényegesebbeket emeljük ki.
Gyanút kelthet az is, hogy a reiki kifejezetten
okkult segédeszközöket
is használ, mint pl. az
ingázás.
Usui mester tanítása szerint a Reiki egy mindenütt jelenlevõ energiaáram,
``szeretetenergia'', melybõl mindenki meríthet energiát, és ez olyan
képességekkel ruházza fel, mely enélkül lehetetlen lenne. (Gyógyító
képesség, távolbalátás, a jövõ ismerete, stb.) A reiki gyakorlatok alapvetõ
célja, hogy az emberben olyan
csatornákat
(csakrákat)
nyisson meg, melyen
keresztül ez az
energiaáram
behatolhat az emberbe. Egy - keresztény
szempontból igencsak érdekes - képet is használnak erre: a csakrák valahol
a gerincoszlopunk mentén helyezkednek el (nem a fizikai testben, hanem
valamilyen állítólagos nem fizikai rétegében), és a gerinc mentén felkúszó
kígyó, az ún.
``Kundalini-kígyó''
az, aki a csakrák megnyitásában segít,
illetve az õ helyzete jelzi, mennyire haladt elõre a reikis ``tökéletesség''
szintjén az ember. Ahogy halad egyre feljebb a Kundalini-kígyó, úgy válik
egyre tökéletesebbé az ember (legalábbis a reiki szerint), a leghaladóbb
szinten álló reiki mesterek gondolatait pedig már teljesen a Reiki határozza
meg.
Ki vagy mi ez a Reiki? Ezt fontos tisztázni, mert a reikit gyakorlók
beengedik, sõt betessékelik magukba. És nyilván nem mindegy, kit vagy mit
enged be magába az ember.
Elsõ bemutatkozásra a Reikit, az energiaáramot, életenergiát
személytelen dolognak állítják be a tanítványok elõtt, valami olyan
természeti erõnek, melyet a fizika eszközeivel nem lehet megismerni,
csak a tudatunk révén. Másrészt, a Reiki segítségével állítólag meg
lehet találni elveszett tárgyakat, meg lehet ismerni a jövõt,
gyógyítani lehet mindenféle betegséget. Ezeket azonban egy személytelen
energiamezõ nem lehet képes megoldani. Pl. egy betegség meggyógyítása
igen bonyolult dolgok véghezvitelét jelenti az emberi szervezetben.
Egyrészt egy betegség gyógyítása bonyolult kémiai változásokat igényel
és okoz, másrészt - és ezt tartják fontosabbnak a reikis emberek -
sokszor a lélek (szellem) a betegségek okozója, ezért a reikivel
elsõsorban nem a fizikai testet gyógyítják, hanem mélyebben fekvõ
``szellemi'' rétegeket, és ez is igen összetett probléma. Az emberi
szervezet bonyolult és személytõl függõ biokémiájában egy általános,
személytelen erõ nem lehet képes pont a megfelelõ, testreszabott
változásokat elindítani és lefolytatni. Hasonlóképpen egy általános
``életenergia'' csak azért, mert más a ``rezgésszáma'', nem lehet
képes személyre szabottan az ember szellemi szférájába belenyúlni.
Hisz ha egy elromlott órát sem lehet megfelelõ frekvenciájú
rázogatással megjavítani, akkor miért lehetne egy embert meggyógyítani
általános, személytelen ``szeretetenergia'' átadásával? Azt ugyanis
nyilván mindenki elismeri, hogy egy ember teste és lelke (állítólagos
szellemi jellegû rétegei) bonyolultabb, mint egy óra.
Vagy hogyan tud irányítani egy reikivel foglalkozó ember kezében levõ ingát
egy személytelen energiaáram? Az ingázó feltesz egy kérdést, kézbe veszi az
ingát, és az a válasznak megfelelõen kezd el mozogni. Pl. ha valaki egy
elveszett bankkártya helyét tudakolja ingázással, honnan tudhatná egy tudat
nélküli valami, hogy a világ számtalan bankkártyája közül melyik az, ami az
ingázóhoz tartozott három nappal ezelõtt?
A reikit tehát mindenképp egy tudatos szellemi lénynek kell tartanunk, aki
képességeket ad azoknak, akik megnyílnak feléje. Lehet ez ugyanaz, mint a
keresztények Istene, mint mondjuk a Szentlélek vagy legalább egy angyal? A
választ az alapján dönthetjük el, mit tanít a reiki a kereszténység
alaptanításairól. Itt viszont több sarkalatos ponton kibékíthetetlen
ellentétet fedezhetünk fel.
A reiki egyértelmûen a
reinkarnációt,
újra-megtestesülést tanítja, amit a
kereszténység a leghatározottabban elvet. (Azok az érvek, melyek szerint az
õskeresztények még hittek a reinkarnációban, csak késõbb kicenzúrázta egy
hatalmas szervezet ezt a Bibliából, hamisak, teljesen légbõl kapottak és
bizonyíthatatlanok.) A reinkarnációról késõbb részletesebben szólunk.
A reiki szerint lelki folyamatainkra alapvetõ befolyással van étkezésünk.
Természetesen a kereszténység sem tagadja, hogy testünk és lelkünk közt
kapcsolat van, és pl. ha túlságosan teleesszük magunkat, nehezen tudunk
imádkozni, és bizonyos egészségügyi szempontokat is érvényesíteni kell
étkezésünkkor, de határozottan tagadja, hogy a tökéletesség szintjeiben való
elõrehaladáshoz feltétlen szükséges, hogy bizonyos ételeket (általában
húsféléket) teljesen mellõzzünk. Errõl szól pl. szent Pál is Timóteushoz
írt elsõ levelében (lásd . oldal), de Jézus is határozottan
állítja:
 |
|
 |
|
``Hát még ti sem értitek? Nem tudjátok, hogy ami kívülrõl kerül be az emberbe,
nem szennyezheti be,
mert nem hatol a szívébe, hanem csak a gyomrába: aztán a félreesõ helyre
kerül?''
Ezzel tisztának minõsített minden ételt. De hangoztatta, hogy ami kimegy az
emberbõl, az teszi tisztátalanná az embert. Mert belülrõl, az ember szívébõl
származik minden gonosz gondolat, erkölcstelenség, lopás, gyilkosság,
házasságtörés, kapzsiság, rosszindulat, csalás, kicsapongás, irigység,
káromlás, kevélység, léhaság. Ez a sok rossz mind belülrõl származik, és
tisztátalanná teszi az embert.
|
|
|
|
|
Aki tehát azt mondja, hogy belsõnket (lelkünket, vagy az Evangélium
szóhasználatával: szívünket) étel beszennyezheti, az egy alapvetõen fontos
kérdésben határozottan mást tanít, mint Jézus.
A Reiki tehát semmiképp nem a Szentlélek vagy egy jó angyal, de nem is egy
személytelen életenergia. A gyümölcsei is ezt mutatják: a reikit gyakorlók
egyre jobban elszakadnak a kereszténységtõl, s mégha szavakban kereszténynek
is vallják magukat, Istenhez való fordulásuk helyére a meditáció lép, a
Kundalini-kígyóhoz fordulnak, hogy nyissa meg bennük a csakrákat, hogy
csodákat tehessenek, üdvösségükön való munkálkodás helyett állítólagos elõzõ
életüket fürkészik és igyekeznek elkészülni a következõre, Jézus istenségét
megtagadják és az emberiség megváltását a Reikitõl várják.
Nincs abban sem semmi meglepõ, hogy bizonyos ``felsõ segítõk'' a reikiben
is elõjönnek, és ezek nem mindig barátságosak. Egy reikis ``mester''
honlapján olvashatjuk a következõ párbeszédet:
 |
|
 |
|
- Milyenek tapasztaltad a felsõ segítõket?
- Mindig kitünõ humoruk van! Energia szintjük nagyon erõs és tiszta.
Jól érezzük magunkat ha jelen vannak. Ilyenkor biztos Te is észre veszed
nagyon feldobott állapotba kerülsz.
- Akkor miért van az, hogy sokan mintegy megrovó, büntetõ, bosszút
kivánó szellemi segítõkrõl beszélnek?
- Biztos vagyok benne õk nem a felsõ dimenziók finom rezgésü lényeivel
kerültek össze, hanem valamelyik alsó asztrál dimenziók lényeivel!
http://www.reiki.fi/hungary/reiki/kerdesek_es_valaszok.htm
|
|
|
|
|
Íme az emberi
gõg:
``Én el tudom dönteni, mely szellemlények a jók és
rosszak'' a látszat, jelen esetben a humor, ``rezgésszám'' alapján.
(``Ismeritek majd a jót és a rosszat...'', de csak azt fogják észrevenni,
hogy mezítelenek.) Honnét
tudhatná valaki, hogy õ meg tudja különböztetni, hogy most épp jó
vagy rossz szándékú szellemi lényekkel áll kapcsolatban, akik esetleg csak
álcázzák magukat? A Sátán szereti a világosság angyalának tettetni magát.
(2Kor 11,14-15 )
Egyikünk személyesen ismer olyan embert aki a reikit olyan
``magas szinten'' mûveli, hogy idõnként - saját elmondása alapján! -
szellemi tanítványok materializálódnak a közelében, akiket csak õ lát, és
akkor elvonul egy félreesõ helyre pár óráig ``oktatni'' õket, félretéve
azt, amivel épp foglalatoskodott. Hatásos csel: az ember azt hiszi, õ
irányít, valójában bármelyik munkáját félbe tudják vele hagyatni, táplálják
a gõgjét, megerõsítik a reikihez való kacsolatát.
Ide lehet eljutni: a Kundalini-kígyó irányítása alá, a való világtól való
elszakadásig.
| |