4.2.4 Dianetika, szcientológia [5,5]
A Szcientológia Egyházat
L. Ron Hubbard
alapította meg 1954. február
18-án, Los Angelesben. Elmondása szerint az vezette ide, hogy
tudományos alapokon kezdte vizsgálni az élet nagy kérdéseit (pl. a
lélekkel, Istennel, halál utáni létezéssel kapcsolatosakat), és
eközben fokozatosan jött rá arra, hogy a világ eddigi összes vallása
tévedésben van, pontosabban az igazság kis darabkáit ismerték csak
fel, de most eljött az idõ arra, hogy az emberiség felismerje a teljes
igazságot, és ezt õ egy személyben meg is tette, túlhaladva ezzel
Jézus, Buddha, Mohamed, Mózes és minden egyéb ``nagy gondolkodó''
által tanított dolgokat. Mindez arra vezette õt, hogy teljesen új
egyházat alapítson, új tanokkal, szertartásokkal és szervezeti renddel.
Ebbõl a szempontból tehát tisztességesnek nevezhetõ magatartása:
világosan kimondja, hogy új vallásról van szó, nem csúsztatgat,
alakoskodik, mint pl. az elõzõ fejezetben tárgyalt J. Murphy. Ezért a
keresztény ember számára világos kell legyen, hogy egyszerre nem lehet
keresztény is és szcientológus is. Bár a szcientológia egyháza nem
tiltja más vallások együttes gyakorlását is, a tapasztalat azt
mutatja, hogy a szcientológiát elkezdõ keresztények csakhamar döntenek
valamelyik vallás mellett. Sajnos, a szcientológia hálójába esett
emberek gyakran a kereszténységet hagyják el, mert gyenge volt a hitük
és senkitõl nem kaptak támogatást, ami a szcientológia téves voltára
és veszélyeire felhívta volna figyelmüket. Megalapozott tudással,
hittel és imaélettel rendelkezõ keresztények pedig szinte azonnal
átlátják, hogy a szcientológia nem vegyíthetõ a kereszténységgel,
ezért nem foglalkoznak vele. Mégis ismertetnénk a szcientológia
tanaiból néhány fõ mozzanatot a teljesebb kép kialakítása végett. Erre
egyrészt önmagunk miatt van szükség, hogy felkészültek lehessünk, ha
minket érne a szcientológia irányából támadás, másrészt azért, hogy
megértsük, milyen tévtanítások hatnak a környezetünkben élõkre.
Sokszor ugyanis már kis tájékozottsággal is idõben észre téríthetünk
egy-egy ismerõst, rokont, míg ha semmit nem tudunk a témáról, nem
tudunk érdemben reagálni.
A vallásalapításhoz vezetõ út elsõ állomása volt a dianetika tanainak
lefektetése, ami az ember tulajdonságait a ``lelkén keresztül'' (dia =
át, keresztül; nous = lélek) kívánja megérteni. Ennek alapgondolata
az, hogy az ember lelke halhatatlan, eredendõen jó, újra és újra
megtestesül, és az életek során szerzett lelki megrázkódtatások egy
tudatalatti szinten, az ún.
``idõnyomon''
kerülnek rögzítésre. Ezek
felhalmozódva végül is az emberi tudat egy
``reaktív elmének''
nevezett részét hozzák létre, mely akadályozza az embert képességei
helyes és teljes körû használatában, ami nemcsak tudását csökkenti,
hanem erkölcsileg is lealacsonyítja. A dianetika ahhoz adott módszert,
hogyan lehet a korábbi életekben szerzett rossz hatásokat felszínre
hozni és semlegesíteni, hogy végül is az ember elérje a
``clear'' (tiszta) állapotot,
amikor potenciális képességeinek újra teljes
birtokába jut. Hubbard ezt az állapotot a keleti vallások, különösen a
buddhizmus megtisztult, megvilágosodott állapotához hasonlítja, bár
szerinte a ``clear'' annál sokkal tartósabb és a dianetika elõtt
elérhetetlen volt. A dianetika szerint a clear ember eléggé
felvilágosult ahhoz, hogy õ maga találja meg a választ minden
kérdésre, saját erejébõl ismerje meg Istent (illetve a
Legfelsõbb Lényt,
ahogy Hubbard nevezi), ezért
megváltásra
nincs szüksége, mert
önmagát tudja megszabadítani a bûntudattól, az emberi gyengeségektõl
és teljesen kezébe tudja venni sorsa alakítását.
Már a dianetikáról elmondottakból is kiderül, hogy Hubbard legalább
két olyan dolgot tanít, melyet a kereszténység teljesen elvet: a
reinkarnációt
és az
önmegváltást.
További vizsgálataiban Hubbard a lelket kezdte tanulmányozni és ez még
``érdekesebb'' útra vezette õt. Ekkor jött rá, hogy elméletei a világ
egyetlen létezõ vallásával sem hozhatók összhangba, ezért az 50-es
évek elején már vallásalapítóként folytatta tevékenységét, és az új
vallásnak a ``szcientológia'' nevet adta. (scio = tudás (latin), logos
= tanulmányozás (görög).)
A szcientológia egyik alapállítása, hogy az ember három fõ részbõl
áll: test, elme, és
thetán.
Thetán alatt olyasmit értenek, mint a
keresztény ``lélek'' fogalom, mivel azonban Hubbard állítása szerint a
világtörténelemben õ az elsõ, aki az ember halhatatlan részének igazi
természetét felismerte, és ez nem egyezik egyik korábbi vallás
lélekrõl alkotott fogalmával, ezért új nevet alkotott a görög ábécé
``teta'' (
) betûjét felhasználva. A thetán öröktõl fogva
létezõ dolog, még a fizikai világnál is korábban létezett, sõt, az
Univerzumot is a thetánok hozták létre. A thetán ugyan természetétõl
fogva jó, de az anyaggal kapcsolatba lépve ``kizuhant a
tökéletességbõl'', elvesztette szellemi identitását és ezért
potenciális képességeinek és ismereteinek csak töredékével
rendelkezik. A fentebb vázolt dianetika célja a thetán tiszta (clear)
állapotba hozása, hogy saját maga teljesíthesse ki képességeit,
növelje ``szellemi tudatosságát'' és eljusson a teljes szabadságra. A
szcientológia deklaráltan ezt nevezi üdvözülésnek, és irataik
világosan leírják, hogy ez nem egyezik meg a keresztény
üdvözülésfogalommal, mert szerintük az helytelen, hanem leginkább
bizonyos keleti vallásokhoz áll közel. (De természetesen a
szcientológia az igazi, Hubbard elõtt mindenki csak kapisgálta az
igazságot...)
A szcientológia szerint a thetán alapvetõ célja a végtelen túlélés. A
túlélés nyolc szinten, az úgynevezett
``nyolc dinamikában''
mutatkozik
meg, melyek az egyén, család, csoport, faj, életformák, fizikai
univerzum, szellem, végtelen (Legfelsõbb Lény). A clear állapot
elérése után az
operatív thetán
szint elérése lesz a cél, aki ezen
dinamikák mindegyikében növelni akarja túlélését, és a szcientológia
állítása szerint növelni is tudja, ha betartja Hubbard tanácsait.
Értelemszerûen a képességeit növelõ thetán nemcsak egyéni életét (elsõ
dinamika) teszi jobbá, hanem a magasabb szinteken a család, a csoport
stb. életét is. ``Természetesen'' a kiindulás az elsõ dinamika
szintje, tehát a kezdõ szcientológus elsõsorban a saját túlélésére
törekszik. A nyolcadik szintet elérõ thetán pedig azt is felismeri,
milyen szerepet játszott õ a teremtésben, azaz milyen mértékben egy a
Legfelsõbb Lénnyel. A Legfelsõbb Lényrõl a szcientológia nem közöl
semmit (legalábbis a mindenki számára hozzáférhetõ iratokban), hanem
egyenesen azt írja, hogy a clear állapotú ember maga képes megismerni
azt, ezért mindenkinek a saját tapasztalatára bízzák a Legfelsõbb
Lénnyel való kapcsolatteremtést.
Azt gondoljuk, nem is kell részletezni, mennyire ellentmond mindez a
kereszténységnek. A dianetikában bevezetett reinkarnáción és
önüdvözítésen alapuló eszmerendszer továbbfejlesztéseként itt már az
ember (thetán) istenné válásáról is szó esik, Isten beleoldódik
valamilyen általános irányító elv fogalmába vagy egy titokzatos
személyébe, akirõl nem árulnak el semmit a szcientológia ``mesterei''.
A
szeretet
fogalma is eltûnik, hisz pl. a thetán csak a második
szintbeli túlélésének növelése végett törõdik többet családjával,
önzetlenségrõl szó sincs.
Az eddig elmondottak alapján egy magát tévedhetetlennek tartó,
alapgondolatokat fõként keleti vallásokból kölcsönzõ ember
találmányának vélhetnénk a szcientológiát. A gyakorlat azonban ennél
sokkal elrémisztõbb.
A clear állapot eléréséhez természetesen az alapító könyveit kell
beszerezni és tanulmányozni. Ez azonban nem elég, hisz az állítólagos
korábbi életek megrázkódtatásai miatt a thetán segítségre szorul, amit
a Szcientológia Egyház munkatársai adnak meg. Ennek fõ eszköze az
``auditálás''.
Ennek lényege, hogy egy megfelelõ szinten álló ember,
az
auditor
vagy
``lelkész''
rávezeti a pácienst arra, milyen
megrázkódtatások terhelik õt, és ebbõl segít felszabadulni. Eközben
egészen személyes dolgokról kell vallomást tennie az auditor elõtt, és
fel kell ismernie elõzõ életeinek lényeges eseményeit, melyekrõl az
auditálás elõtt tudomása sem volt. Mindebben az auditornak egy
kidolgozott kérdezési szisztéma és egy misztikus mûszer, az
``E-méter''
jelent segítséget. Az E-méter mûködésérõl a nyilvános
szcientológiai iratok semmilyen felvilágosítást nem adnak, csak
annyit, hogy igen kis töltések érzékelésére képes, és ennek jelzései
vezetik az auditor kérdéseit, véleményét, ítéletét a tanuló
elõrehaladásáról. Nyilvánvalóan nagy a veszélye
hamis emlékek
felbukkanásának és ebben való megerõsítésnek. Ezt nemcsak a
kereszténység állítja, hanem a hitetlen pszichiáterek
is, akik sok, auditálástól megbetegedett emberrel találkoztak. Ezért a
szcientológia egyik legfõbb ellenségének a pszichiátereket tekinti,
hisz társadalmi szinten õk azok, akik leginkább belelátnak praktikáik
veszedelmébe, és az emberek védelme érdekében felemelik szavukat a
szcientológia ellen. Az E-méter pedig gyanúsan emlékeztet a
spiritizmus
által használt,
kis erõk
hatására reagáló eszközökre
(3.3.2. fejezet,
. oldal), csak ennek
tudományosabban kinézõ formája van, mint a régi eszközöknek. A
spiritizmusnál elmondottak szerint ez egy kapu lehet rossz szándékú
szellemi lényeknek, akik az E-méter segítségével már igen kis fizikai
beavatkozással irányító szerephez juthatnak egy ember véleményét és
cselekedeteit illetõen.
Megjegyzendõ, hogy a Szcientológia Egyház az eddigieken kívül hívei
életének minden részletében szeretne részt venni, pl. saját névadási,
esketési és temetési szertartásaik vannak, az üzleti élettel és
sikeres vállalatirányítással kapcsolatos munkáik is igen kiterjedtek.
Az eddig leírtak szigorúan a Nemzetközi Szcientológia Egyház saját
magáról kiadott információi, különösképpen az ``Szcientológia. Egy mai
vallás elmélete és gyakorlata'' c. tajékoztató kézikönyve alapján
készültek. Mivel azonban ennek elején ott áll az, hogy ``E kiadvány
egyetlen részlete sem nyomtatható újra a szerzõi jog tulajdonosának
engedélye nélkül.'' és egyéb dokumentumaikon is hasonló kitételek
olvashatók, ezért a többi fejezettõl eltérõen nem közöltünk szó
szerinti idézeteket. A Szcientológia Egyház pedig különösen érzékeny
minden õt érintõ jogi természetû dologra, ezért nem akarjuk az õ
szerzõi jogaikat sérteni. Aki ellenõrizni szeretné az elmondottak
hitelességét, az beszerezheti pl. ezt a könyvet az Internetrõl, mivel
azt szerzõi szabadon letölthetõvé tették, csak a nyomtatás tilos.
A továbbiakban a szcientológia olyan árnyoldalairól írunk röviden,
melyeket a Szcientológia Egyház következetesen tagad, de a tanúk
sokasága, az ügyekben lefolytatott rendõrségi és egyéb vizsgálatok
miatt hitelességük felettébb valószínû. Mindenesetre már az eddig
elmondottak is világossá teszik a szcientológia természetét.
Az auditálások (és az egyéb foglalkozások, könyvek, segédanyagok)
természetesen pénzbe kerülnek, és a clear állapot eléréséhez óriási
összegek szükségesek. Sokan ezt nem tudják kifizetni, ezért a
Szcientológia Egyház számára végzett munkára kötelezik magukat. Ezen
szerzõdések sokszor annyira megkötik az ember kezét, hogy utána szinte
képtelenné válik kikeveredni a szervezet hálójából, hisz papíron
hatalmas összegekkel tartozik. Világszerte számtalan ilyen esetre
derült fény, és részben emiatt sok országban a Szcientológia Egyház be
is lett tiltva. (Ilyen pl. Németország is, ahol még azt is törvény
tiltja, hogy állami finanszírozású szervezet olyan céggel kössön
szerzõdést, mely a szcientológia vállalatvezetési rendszerét
alkalmazza.)
A Szcientológia Egyház nem tagadja, hogy bizonyos iratai nyilvánosak,
mások viszont csak a megfelelõ szintet elért emberek számára állnak
rendelkezésre. Ezen belsõ iratok titkosságát még törvénytelen
eszközökkel is fenn akarják tartani. Pl. amikor egy magasabb szintet
elért szcientológus,
Steven Fishman
nyilvánosságra hozott belõlük
néhányat, a Szcientológia Egyház jogellenesen hatolt be az iratok
másolatait tartalmazó épületbe és szedte össze azokat. Ezért bírósági
ítélet el is marasztalta õket. (Az 1990-es évek elején zajlott mindez
az USA-ban.) Az iratok tartalma, legalábbis azoké, mely a bírósági
perben szerepet kaptak, természetesen mégis nyilvánosságra került (az
Internetrõl könnyû beszerezni), és ezekben nagyon ``vad'', meseszerû
dolgokat olvashatunk pl. csillagközi szövetségekrõl, a Föld nagyobb
vulkánjaiban levõ hidrogénbombákról, amiket földön kívüli értelmes
lények helyeztek el sok millió évvel ezelõtt, egy jégbe fagyott,
Xenu
nevû thetánról. Ezeket elég nehéz komolyan venni. Egyrészt inkább egy
fantasztikus könyvnek tûnik, másrészt sokszor teljes ellentmondásban
van a tudományos, pl. geológiai tényekkel. Nagyon látszik ezeken az
iratokon annak a kornak a nyoma, amikor Hubbard leírta õket. Például
az 50-es évek legkorszerûbb fegyverei (hidrogénbomba) lépnek fel benne
legerõsebb fegyverként, holott egy csillagközi civilizáció biztosan
tudna hatásosabbat is gyártani (mondjuk antianyag-fegyvert).
Bár ezekben a titkolt iratokban még inkább elõjönnek kereszténységgel
össze nem egyeztethetõ elemek, mégsem tárgyaljuk õket részletesen.
Egyrészt a korábban elmondottak is eleget mutatnak a szcientológiából
ahhoz, hogy keresztény ember távolról kerülje. Másrészt az iratok
hitelességét a Szcientológia Egyház következetesen tagadja, és ezért
úgy gondoljuk, hogy az a tisztességes magatartás, hogy csak azokat az
iratokat vizsgáljuk konkrétan, melyeket õk is felvállalnak a világ
elõtt.