|
6.2.1.1 Csillagjóslás és csillagászat
Azért, hogy teljesebb képet kaphassunk, kicsit beszélnünk kell a
csillagjóslás történetérõl.
Az asztrológia az emberi megismerés egy korábbi szintjén természetesen
kínálkozó tévút volt. Az emberiség már a távoli múltban egészen
nyilvánvalóan észrevette, hogy az égi jelenségek hatással vannak a
földiekre. Ilyen nyilvánvaló hatások voltak a következõk:
- A Nap napi látszó mozgása láthatósága befolyásolja a hõmérséklet
alakulását. (Pl. déltájban van a legmelegebb.)
- A Nap láthatóságának ideje meghatározza az évszakot, ami egy-egy
területen az idõjárást és ezen keresztül a növénytermesztést alapvetõen
befolyásolja.
- A Nap és a Hold helyzete hatással van a tenger szintjére (árapály).
Ezeken kívül közvetett összefüggéseket is felismert az ókori emberiség.
Például a
Szíriusz
csillag az év egy jól meghatározott, néhány napos
idõszakában kel együtt a Nappal. Az ókorban volt egy olyan, több száz év
hosszúságú idõszak, amikor ez teljesen véletlenül pontosan megegyezett azzal
az idõvel, amikor a
Nílus
forrásvidékén a nagy esõzések kezdõdtek, ami az
egyiptomi emberek számára azt jelentette, hogy elõ kell készülni az
áradásra, mert az rövidesen odaér. (Mára, a földtengely helyzetének
változása miatt már megszûnt ez a véletlen egybeesés.) Ennek az ismeretnek
felhasználása segítette a mezõgazdaságot, de téves magyarázatokra vezetett,
tudniillik arra, hogy a Szíriusz okozná az áradást.
Az emberiség joggal kutatott további összefüggések után az égi és földi
jelenségek között, és a valódiakon kívül - természetes módon - több
hamist is felfedezni vélt, mint pl. az
üstökösök
és katasztrófák közti
kapcsolatot vagy jellemek és sorsok égi jelenségektõl való függését. A bûnbe
esett, Istentõl elszakadt emberiség egy része az égi jelenségekben vélte
megtalálni az egész világot kormányzó erõket, hisz néhány esetben
nyilvánvaló volt, hogy az ember számára fontos dolgokat égi jelenségek
vezérlik. Természetesen nem az a probléma, hogy az emberiség egy része
törõdik a csillagokkal, hanem az, hogy nem a helyükön, nem egyszerû
teremtményként kezeli õket, hanem sorsokat befolyásoló tényezõként, istenként
vagy egyéb lényként.
Világosan ír ezekrõl pl. a Bölcsesség könyve. Egyrészt pozitívnak mutatja be
a világ vizsgálatát és megismerését, másrészt azonban teljes
határozottsággal veti el a csillagok istenítését.
 |
|
 |
|
Mert természettõl balgák voltak mind az emberek, híjával voltak Isten
ismeretének, s a látható tökéletességekbõl nem tudták felismerni azt, aki
van, sem mûvei szemlélésekor nem ismerték fel a mûvészt, hanem a tüzet, a
szelet vagy az iramló levegõt, a csillagok körét, a hatalmas vizet vagy az
ég világítóit tartották a világot kormányzó isteneknek.
Ha már ezekben isteneket láttak, mert szépségük elbûvölte õket, akkor
tudniuk kellett volna, mennyivel kiválóbb a parancsolójuk. Mert a szépség
szerzõje teremtette õket. Ha megcsodálták erejüket és hatásukat, ebbõl arra
kellett volna következtetniük, hogy mennyivel hatalmasabb a teremtõjük.
Mert a teremtmények nagyságából és szépségébõl összehasonlítás útján meg
lehet ismerni teremtõjüket.
De ezek még csak csekély szemrehányást érdemelnek. Mert talán csak
eltévednek, amikor valójában Istent keresik és akarják megtalálni.
Teremtményei közt élnek és igyekeznek a mélyükre hatolni, s amit szépnek
látnak, annak látványa megejti õket.
|
|
|
|
|
A tudomány régebben még nem tudta feltárni az égitestek, csillagok valódi
szerepét a földi jelenségekben. Isten azonban nem hagyta tévelyegni ilyen
fontos kérdésben az embert, hanem már az Ószövetség idején világosan
kinyilvánította: az égitestek teremtmények, nem befolyásolják az ember
sorsát, nem ezek irányítják a földi dolgokat. Mózes törvényében kifejezetten
meg is tiltotta a csillagjóslást, ahogy azt korábban már idéztük.
(Lásd . oldal.)
Mára mindezt a tudomány is cáfolhatatlanul igazolta. Itt csak címszavakban
említjük meg a legfontosabb érveket:
- A Nap, a Hold és a bolygók állítólagos hatása áthatol sok millió
kilométeren, át az épületeken, ruhán, mégis a születés elõtt nem számít
hatásuk, csak a születés pillanatában. Egy élettelen, tudat nélküli hatás
hogyan tudja elkülöníteni az anyaméhen kívüli állapotot az azon belülitõl?
- Komoly statisztikai vizsgálatok semmilyen összefüggést nem tudtak
kimutatni az emberek sorsa, jelleme és születésükkori ``csillagállás''
között. Valójában a csillagjósok csak néhány sikerrel tudnak dicsekedni,
általánosságban nem válnak be jóslataik. (2000. májusára pl. egy nagy
bolygóegyüttállás miatt legalább vízözönt de akár
világvégét
is jósoltak sokan. Valahogy mégis elmaradt...)
Kepler,
akit a csillagjósok szeretnek maguk közül valónak nevezni, több
horoszkópot is készített. Ezek némelyike bevált (ezt néha fel is emlegetik a
mai asztrológusok), túlnyomó többsége azonban nem (ezekrõl mélyen
hallgatnak). Ezért a nagy csillagász világosan belátta, hogy az egésznek
semmi alapja nincs.
- A különbözõ kultúrák egymástól teljességgel elütõ csillagjóslási
rendszereket alakítottak ki. Alapvetõen eltér pl. a klasszikus
európai és a
kínai csillagjóslás.
Az eltérés oly mértékû, hogy a kettõ egyszerre nem lehet igaz.
- Még egy gondolatkörön belül is kibékíthetetlen ellentétek vannak már a
horoszkóp felrajzolásánál is. Mint fentebb említettük, a
házakra való beosztást
többféleképp lehet végezni, és ettõl függõen e bolygók más és más
házba kerülhetnek. A szomszéd házak viszont teljesen másra vonatkozhatnak,
vagy más irányú jellemvonásokat adhatnak. Pl. Baktay Ervin szerint a 10. ház az anyával és az anyai ágú rokonokkal, a 9. ház a házasság révén
szerzett rokonokkal kapcsolatos. Eltérõ házbeosztások esetén egy bolygó
egyikbõl a másikba kerülhet át, így jelentése is megváltozik. Ha a
csillagjóslásból valóban következtetni lehetne sorsokra és jellemvonásokra,
akkor néhány ember horoszkópjának és sorsának, jellemének összevetésébõl
egyértelmûen eldönthetõ lenne, hogy mondjuk a Nap a 9. vagy a 10. házban
volt-e, hisz meg lehetne mondani, hogy az anyai vagy a házassággal szerzett
rokonokra vonatkozik a Nap hatása. Így a házbeosztási viták elrendezhetõk
lennének. Mivel azonban ez nem történik meg évszázadok óta, egészen
nyilvánvaló, hogy az egész rendszer alapjaiban hibás, és nélkülözi az
objektivitást.
- A csillagjóslás a ``sok ezer éves tapasztalatával'' nem következtetett
addig ismeretlen bolygók létezésére. Pedig ha objektív tudomány lenne, fel
lehetett volna fedezni segítségével pl. a
Neptunuszt.
Hisz ez is bolygó
(sokkal nagyobb a Földnél), így ha tényleg lenne hatása a sorsokra, észre
kellett volna venni, hogy egy bizonyos idõszakban az emberek jelleme a
számolthoz képest egy bizonyos irányba eltér, és az eltérés jellegébõl ki
lehetett volna találni, hogy most egy eddig ismeretlen bolygó az eltérésnek
megfelelõ csillagkép irányában látszik.
Ugyanezt a csillagászat sikerrel megtette: az
Uránusz
pályája eltért a
számítottól, és az eltérésekbõl pontosan ki lehetett számítani a Neptunusz
helyzetét anélkül, hogy bárki látta volna. A Neptunusz pedig pontosan ott
volt, ahol a számítások mutatták. Hasonló dologra, ha kisebb pontossággal
is, a csillagjóslás is képes lenne, ha objektív tényeken alapulna.
| |