7.2 Humanizmus [4,4]
A középkor vége felé Európában egyre erõsödtek a vallással szembeforduló,
Istent elvetõ eszmerendszerek. Többségük a ``humanizmus'' valamely
formájának tartotta magát, követõik magukat ``humanistának'' vallották.
Manapság sokan azt hiszik, hogy ez a szó egyszerûen ``emberbarátot'' jelent,
azaz keverik a
``humánus''
szóval. A valóság azonban az, hogy a
``humanizmus'' szó a ``deizmus'' ellentétét jelölte, azaz az emberben való
hitet az Istenbe (deo) vetett hittel szemben. A humanizmus bevallottan azért
állította az embert a középpontba, hogy onnét Isten kikerüljön. Ettõl a
fordulattól azután az egész világ megjavulását, egy
új kor
eljövetelét
várták. Ebben az alapvetõ vonásban a mai
New Age
mozgalomhoz való nagy
hasonlóságot fedezhetünk fel. Valóban, a fejezetben meg fogjuk látni, hogy
néhány humanista gondolat ma is visszaköszön bizonyos ``modern'' New Age
ágakban és egyéb mozgalmakban, eszmerendszerekben is.
A humanizmus követõi kijelentették, hogy az ember a legfelsõbb hatalom és
ennek megfelelõen az emberiség minden jót önmagától várhat. Ez néha olyan
szélsõségesen kifejezésre került, mint pl. a
``Nagy Francia Forradalom''
idején, amikor igen nagy
keresztényüldözés
indult (sok száz mártírt
kifejezetten keresztény hite miatt öltek meg), Párizsban pedig egy
erkölcstelen nõt (híres prostituáltat) emeltek ünnepélyes külsõségek közt
egy templom oltárára, mint az ``Ész istennõjét'', illetve annak szimbólumát,
megtestesítõjét. Ezen forradalom során többször olyan erõk jutottak
hatalomra, melyek teljesen meg akarták ``tisztítani'' a kereszténységtõl az
emberiséget, pl. még a 7 napos naptárat is eltörölték és egy 10 naposat
vezettek be, hogy az se emlékeztessen senkit a Bibliára.
Fontos megjegyezni, hogy a humanizmusban fellelhetõ értékekbõl azokat,
melyek összeegyeztethetõk a kereszténységgel az Egyház is magáévá
tette. Például részben a humanizmus hatására az Egyház nagyobb
figyelmet kezdett fordítani az emberek egyenlõségének hangsúlyozására.
Természetesen ezt, mint isteni eredetû tanítást mindig is vallotta az
Egyház, de a középkorban sokszor a szükségesnél kisebb hangsúlyt
kapott ez a tan. Pontosan ez volt az egyik fõ oka annak, hogy a
humanizmus a jószándékú emberek körében is sikereket tudott elérni.
A 18-19. század humanista gondolkodóinak nagy része el is ismerte,
hogy nem hisz Istenben, vagy legalábbis nem olyanban, mint amilyenrõl
a kereszténység tanít. Ezen gondolkozók közvetlen hatása a mai
átlagemberre igen csekély, hisz kortársaink többsége nem olvassa
mûveiket, mégis az embert a teremtés csúcsára helyezõ gondolatok
nagyon erõteljesen jelen vannak a mindennapokban. Ennek egyik
leggyakoribb, hétköznapi változata a ``hit az emberben'' motívum, mely
gyakran a
``hit önmagamban''
formában fejezõdik ki. Ha körülnézünk, a
ránk zúduló információáradatban gyakran felbukkan ez a humanista
gondolat, sokszor olyan formában, mely nem tûnik keresztényellenesnek,
mert nem támadja közvetlenül azt.
Tipikus hollywoodi filmsablon pl. a következõ: Egy nehéz családi
körülmények közt élõ gyerek tehetségesen kosarazik, de nincs
önbizalma, gátlásokkal küzd és kritikus helyzetekben rendszeresen
hibázik. Már majdnem otthagy mindent, amikor találkozik a
``szuperedzõvel'', aki elsõsorban nem technikai fogásokra tanítja,
hanem azt sulykolja bele, hogy ``Higgy önmagadban. Képes vagy rá.
stb.'' A srác ettõl megtáltosodik, majd az ellenséges közönség elõtt
lejátszódó országos döntõn, amikor a végén minden az õ büntetõjén
múlik, elõször megijed, de eszébe jut a ``Higgy önmagadban''
varázsmondat, bedobja a büntetõt, és a záróképben a nyakába boruló
edzõnek azt mondja: ``Tényleg képes voltam rá. Köszönöm.''
Ártalmatlan, szórakoztató történetnek tûnhet mindez, valójában azonban
ilyesmiket ültet el a nézõben: ``Önmagunkban kell hinni'', ``Ha nagyon
akarunk valamit, az biztosan sikerül'', ``Bármit elérhetsz, ha hiszel
magadban''. Ezeket a gondolatokat azután bölcsességként és tanácsként
visszhangozzák egymásnak az emberek és mindenféle bizonyítás nélkül
egyszer csak általánosan elfogadott alapigazsággá válik, amit nem is
szabad megkérdõjelezni.
Természetesen az önbizalomnak van egy egészséges mértéke, mely keresztény
szempontból is pozitív dolog. A fent említett gondolatok azonban nem errõl
szólnak, hanem az ember önmagába vetett hitét erõsítik, ``kitúrva'' a
középpontból Istent. A fenti filmsablon keresztény változatában pl. a
kritikus pillanatban a ``hõs'' nem az önmagába vetett hitét idézné fel,
hanem Istenhez fohászkodna, és a végén Istennek adna hálát.
Sajnos gyakran a keresztények is megelégednek azzal, hogy ilyen
általánosságokat mondjanak: ``A hitnek hatalmas ereje van, az mindenen
átsegít'' és nem vizsgálják meg, hogy miben vagy kiben való hitrõl van szó a
konkrét esetekben. Ezen alapul pl. a korábban említett
Murphy-féle
tudatalatti-vallás (lásd 4.2.3. fejezet,
. oldal), de sok más new age-es áramlatban is
felbukkannak ezek a gondolatok. Sokszor a keresztények is hasonló mondatok
mögé rejtik hitüket, amikor pedig nyíltan kellene megvallani Jézust.
Sajnálatosan sokszor hallunk ilyesmit hívõk szájából is: ``A hit majd
átsegít ezen a nehéz helyzeten. Higgy abban, hogy minden jóra fordul, és
akkor biztos jobb is lesz minden.'' Lehet, hogy amikor ezt kimondja, akkor õ
Istenbe vetett hitre gondol, de aki hallgatja gondolhat valamilyen általános
``önmagamba vetett hit'' jellegû gondolatra, egyszerû optimista biztatásra
is. Épp ezért az ilyen általános szövegek nem találkoznak ellenállással a
legtöbb társaságban, míg egy ``Higgy Istenben, Jézusban, majd Õ megsegít''
jellegû biztatás a legtöbb helyen elutasítást eredményezne. Csábító ezért a
hívõ ember számára a könnyebbnek tûnõ úton maradva a fenti kétértelmû
sablonok mögé bújni, és ezzel a humanizmus gyakorlati támogatójává válni.
Ezt önmagunkon is tapasztaljuk, és tudjuk, milyen nehéz eleinte felvállalni
hitünket egész konkrét formában a hitetlen (emberben esetleg hívõ) társaság
elõtt. Mégis arra biztatunk, kedves Olvasó, hogy ha a ``hit erejérõl''
hallasz vagy olvasol, nézd meg, mibe vagy kibe vetett hitrõl van szó. Ha
pedig Te beszélsz, derüljön ki, milyen hitrõl szólsz, ne féld megvallani
Jézust.